Transport ja logistika uksest ukseni | ETS LogistikaTransport ja logistika uksest ukseni | ETS Logistika

Postimehe intervjuu: ETS Logistika selgitab Aasia – Euroopa transpordis toimuvat

Postimehe Majandustoimetus küsis ETS Logistika kommentaari Aasia Eesti-suunaliste tarnete osas praeguses turuolukorras. Loe ETS Logistika juhataja Aleksander Bankiiri selgitusi toimuvale.

Postimehe intervjuu


Kuidas on hetkel Aasia (peamiselt Hiina) Eesti-suunaliste tarnetega? Kas kõik toimib nii nagu alati või on kuskil mingeid tõrkeid?

Tarned toimuvad igapäevaselt. Ka antud artikli kirjutamise hetkel on ETS Logistikal peamiselt Hiina poolt Eestisse teel sadu kaubaühikuid nii mööda merd, raudteed kui ka lennukitega. Suures plaanis kõik toimib ning kaup liigub, mis on tähtsaim.

Muutunud on “normaalsus”. Mina nimetan seda ajutiseks “uueks normaalsuseks”. Uue normaalsuse all pean silmas sisendhindade volatiilsust, sõltumata valdkonnast. Aasia-Euroopa suunalisel transpordimaastikul väljendub see veotariifide tugevas võnkumises. Ei ole saladus, et hetkel on laeva- ja rongiliinidel läbi aegade kõrgeimad hinnatasemed. Täpselt samasugused volatiilsed ja etteaimamatud võnked nagu paljudes teistes sektorites alates 2020 kevadest. Olgu see USA aktsiaturg, nafta hind, USD nõrgenemine muude valuutade suhtes jne.

Peamine ebamugavus on hetkel oluline hinnatõus. Miks laeva- ja rongiliinid on tariife tõstnud? Juurpõhjuse leidmiseks tuleb veidi ajas tagasi minna.

  • 2020 suvel põhjustas COVID-19 turul ebakindlustust. Pandeemia tõttu külmutasid paljud Euroopa importijad oma Aasia ostuplaanid. Viimane põhjustas suvel Hiinast tellimuste olulise languse. Hea indikaator: 2020 kolmandas kvartalis  vähenes Euroopa suurimate sadamate ümberlaadimiste arv 5–15%. Osades sadamates veelgi rohkem. Puuduv nõudlus tähendas ka automaatselt pakkumise vähendamise vajadust. Suured laevaliinid suunasid kümneid konteinerlaevu dokkidesse seisma, sest kaupa ei olnud piisavalt palju.
  • Suve lõpus kasvas järsult nõudlus Hiina kaupade järele. Kõikvõimalikud hirmud ebamäärasuse ees hakkasid langema. Otsustasti naasta nö eelmise “normaalsuse” juurde ning tagasi teenida see, mis kevadel/suvel teenimata oli jäänud.
  • Jõulude ja sellele eelnev kvartal on igal aastal kaubavedude kõrghooaeg. Pühade saabumine põhjustab Hiina Euroopa suunaliste tarnete järsu kasvu. Jõulukaupade tellimine toimub hiljemalt suve lõpus või sügise alguses. See on alati sedasi toimunud ning toimib ka edaspidi.
  • COVID-19 uus laine Euroopas sügisel/talvel tähendab tootmist osalise võimsusega, kõikvõimalike piirangute tõttu. Sealjuures Hiina vastavad näitajad on head ning tootmised töötavad 24h. Seega, palju tooteid, mida parasjagu Euroopas toota ei saa, tuuakse Hiinast. Jälle üks põhjus, mis nõudlust suurendab.
  • Aasia on endiselt väga suur COVID-19 kaitsevahendite tootja ja tarnija (siiski vähem kui 2020 kevadel, kuna muu maailm on kaitsevahendite tootmisvõimekust oluliselt suurendanud, sh Eesti). COVID-19 kaitsevahendite nomenklatuur tõstab taas nõudlust kaubaruumi järele.
  • Saabuv Hiina uusaasta ehk kevadpüha (jaan/veebr varieerub vastavalt aastale) hakkab 11.veebruar 2021. Tegemist on hiinlastele väga olulise pühaga, mis sisuliselt peatab Hiina majanduse kuni kuuks sõltuvalt tootjast. Juba aastaid tekib enne Hiina uusaasta pühi “pudelikael”, mis põhjustab veohindade tõusu. Importijad soovivad kaubad enne seaseid pühi teele panna, vältimaks auke tarnetes.
  • Hiina valitsuse sekkumine/mitte sekkumine. Olgu siin näiteks Hiinast USA-sse saatmise kulud, mis on alates oktoobrist hoopis langenud, kuna Hiina valitsus “palus” laevakompaniidel USA-suunalisi tariife “kontrollida”. Euroopa suunalise liikluse osas Hiina valitsus sellist “palvet esitanud” ei ole.

Kõik need nimetatud tegurid põhjustavad nõudluse mõttes “täiusliku tormi” efekti. Ülisuur nõudlus põhjustab tahestahtmata pakutava hinnatõusu. Siinkohal on oluline meenutada eelpool mainitut, et 2020 kevadel/suvel oli suur osa konteinerlaevadest dokkides (jooksev kulu). Lihtne loogika on, et ka liinid püüavad sel ajal kaotatut rahakotis taastada. Väga järsk nõudlus on omakorda põhjustanud konteinerite puudujäägi, kuhu kaupa mahutada. See võimaldab taas liinidel veotariife tõsta.

Postimehe intervjuu2


Milline saab olema 2021. aasta? Mida soovitada kaubaveo tellijatele?

“Olukord rahuneb, kuna osa eelpool nimetatud “täiusliku tormi” juurpõhjustest taandub. Teises-kolmandas kvartalis kasvab surve hindu vähendada. Sellise sisendiga ei ole ostjad oma kalkulatsioonides arvestanud. Kui see jätkub, hakkab varem või hiljem nõudlus kukkuma. Tõenäoliselt kestab sarnane olukord praeguse 2021. aasta märtsi/aprillini, kuna pudelikaela taga on hetkel järjekord. Konteinerite piiratud kättesaadavus, sadamate ülekoormatus ja ülemaailmne majanduse taastumine 2021. aastal peaksid esimese kvartali määrad hoidma kindlasti kõrgemad kui 2020. aasta vastavad tariifid olid. Järjekordne uus “normaalsus” selgub tõenäoliselt suve hakul.

Soovitame siinkohal kaubaveo tellijatel võtta hetk ning monitoorida, milliste laevaliinide, agentide ja logistikafirmadega edaspidi koostööd teha. Mida see tähendab? Hetkel on ülioluline paindlikkus ning igapäevane laevaliinide monitoorimine. Oleme alates kevadest igapäevaselt monitoorinud kõiki laevaliine ning konteinerite saadavust. Laevaliinide ja agentide tariifid varieeruvad mitu tuhat dollarit. Samuti konteinerite olemasolu. ETS Logistikas kalkuleerime iga kliendi korral, millist liini X kauba vedamiseks on parasjagu kõige mõistlikum kasutada. Sellega tagame oma klientidele parima võimaliku hinna antud turuolukorras.

Täiskonteinerteenuse alternatiiviks on osakonteinerteenus. Kui vähegi võimalik, ajatage suuremaid tarneid 2-3 kuud (kuni hinnad normaliseeruvad). Kriitilisemad kaubad saab tellida osakonteinersaadetisena (nii mööda merd kui ka raudteed).”


Kui pika ajaga peaks arvestama, kui tahta praegu Aasiast kaupa tellida?

“Hetkel tuleb tavaline tarneaeg korrutada kahega, kuna kohe kohe hakkab Hiina uusaasta ehk kevadpüha ning pärast pühi pudelikaela efekt mõnda aega veel kestab. Omaltpoolt soovitan kiireloomuliste kaupade korral kaaluda raudteetransporti (see on küll kallim, aga ca 30% kiirem). Raudteetransporti saab tellida nii täiskonteiner- kui ka osakonteinerteenusena.”


Soovid lisainfot? Selgitame hea meelega. Aasia logistikamaastikul toimuva osas võta meiega ühendust paremalt. Meie spetsialistid vastavalt Sulle kiirelt.

Küsi pakkumist
vastame minutitega.

Meil on hea meel kirju saada! Kirjuta oma hinnapäring või küsimused allolevasse vormi, saada ära ja me vastame Sulle kohe!