Transport ja logistika uksest ukseni | ETS LogistikaTransport ja logistika uksest ukseni | ETS Logistika

Facebook

Hiina transport – millele peaksid enne mõtlema?

Hiina meretransport

Kas soovida tellida Hiinast (või mujalt Aasiast) kaupa ja tegeled transpordi hinna arvutamisega? Kui jah, siis…

Küllap võtad kohalikelt logistikaettevõtetelt hinnapakkumisi ning võrdled saadud hindu. Samuti märkad, et ka Hiina (või muu Aasia riigi) kauba müüja pakub Sulle lisatasu eest omapoolset kauba transporti Eestisse.

Tihti on müüja poolt pakutud veohind oluliselt odavam kui kodumaiste transpordifirmade hinnad. Inimlik on ju eelistada soodsamat varianti? Selgitame siinkohal, millest tuleneb hindade näiline erinevus. Konks seisneb pakutud tariifi tarnetingimuses. Antud artikli ajendiks on meie poole regulaarselt pöörduvad abi paluvad kliendid, kes on tarnetingimuse reha otsa astunud.


Kus peitub konks?

Konks seisneb selles, et transport koosneb mitmest lõigust. Sulle pakutud veohind ei tähenda automaatselt seda, et kaup tuuakse Sulle “ukseni”. Mõiste tarnetingimus (ehk inkoterm) fikseerib, mida Sulle pakutud veohind täpselt sisaldab. Olgu näiteks Hiina meretransport, mis koosneb kuuest etapist:

  1. Hiinasisene kauba transport tootja tehasest Hiina lähtesadamani
  2. Hiina sadama- ja terminalikulud
  3. Ookaenivedu Hiinast Eestisse
  4. Eesti sadama- ja terminalikulud (viivitamisel ka ladustamiskulud)
  5. Kauba lahtitollimine (kohustuslik)
  6. Eesti-sisene transport sadamast Sinu soovitud sihtkohta

99% juhtudest (meie kogemuse põhjal) pakuvad Aasia saatjad omapoolset näiliselt soodsat transporti “Eestini” tarnetingimusel CIF Tallinn. Olgem ausad – igapäevast kokkupuudet transpordiga mitteomav inimene, ei pruugi sellele mõistele liigselt tähelepanu pöörata. Tallinn on ju Tallinn, järelikult tuuakse kaup mulle ukseni ära?

Nimetatud tarnetingimus (CIF) tähendab aga veohinda ainult kuni Eesti sadamani. See tähendab, et Aasia saatja poolt pakutud soodne transpordihind “Eestini” sisaldab vaid kolme esimest punkti eelpool nimetatud meretranspordi kuuest etapist.

Osakonteinerteenuse korral tähendab see transpordikulu mitmekordset suurenemist. Miks? Kauba saaja kohustus on tasuda nii Eesti sadama- ja terminalikulude kui ka Eesti-sisese transpordi eest. Samuti peab kauba saaja tellima tolliteenuse kauba kohustuslikuks deklareerimiseks. Veel enam – kui kõikide nimetatud toimingutega viivitad, tekib kauba saajal automaatselt sadama terminalis kauba ladustamiskulu (kasseeritakse iga päeva eest).

Kellele “kohalikud kulud” tuleb maksta? Kui kaup jõuab Eesti sadamasse, võtab Sinuga ühendust mõni kohalik agent (ettevõte, kes esindab Hiinast tulnud laevaliini Euroopas), kes esitab kohalike kulude arve.

Just sel hetkel on meiega kontakteerunud hulk ehmunud kliente ning küsinud abi. Taolises olukorras saame meie vaid kinnitada asjaolu, et juriidiliselt on Aasia kauba saatja poolt kõik korrektne. Omalt poolt saame vaid abistada kohaliku (laevaliini esindaja) agendiga suhtlemisel ning arveldamisel, vältimaks lisanduvaid hoiustamiskulusid sadamaterminalis.

Meieni on jõudnud ka šokeeritud kliente, kes on aktsepteerinud Aasia saatjapoolse transpordilahenduse “Euroopasse”. Klient on heausklikult arvanud, et mis seal ikka, lähen ise (või palun mõnel transpordifirmal) sihtsadamasse kaubale järgi. Kaup saabub aga suvalisse Euroopa sadamasse (Hamburg, Rotterdam, Klaipeda jne), kus kohalike kulude tariifid võivad olla kordi kõgemad kui Eestis.


Kes vastutab?

Kauba müüja ei vastuta, sest tema poolt on kõik juriidiliselt korrektne. Kui küsid saatjalt selgitust, siis Sulle edastatakse taaskord Sulle juba varem saadetud transpordihinna pakkumine, kus näed nimetatud tarnetingimust. Kauba jõudmisel Eesti sadamasse, lõppeb müüjapoolne vastutus. Kõik sadama- ja terminalikulud ning organiseerimine jääb Sinu kanda. Kui jääd asjaajamistega hiljaks, järgneb sellele veel lisakulu kauba ladustamise eest. Suhteliselt must stsenaarium ja palju peavalu.

Kas müüjad kasutavad teadlikult välismaise ostja teadmatust ära? Pigem mitte. Usume, et iga kauba müüja eesmärgiks on teenida tulu. Müüjapoolne transporditeenuse pakkumine, tuleneb lisatulu (transporditeenuse vahendamise eest) teenimise eesmärgist, mida ei saa ette heita. Arvame, et Aasia müüjad pigem eeldavad, et kaupa ostev välismaine ettevõte tunneb  tarnetingimusi põhjalikult ning tutvub enne pakutu vastuvõtmist tingimustega.


ETS Logistika soovitus. Hinnapakkumiste võrdlemisel, kontrolli kindlasti, mida antud transport sisaldab. Ära häbene küsida, kui Sa mõnest terminist aru ei saa. Sul on alati õigus küsida.

Lubame, et meie pakutud transpordihind on lõplik ja sellele ei lisandu peidetud kulusid. Tellides mujalt, soovitame alati veenduda, kas pakkumine sisaldab kõiki kulusid.

Küsi pakkumist
vastame minutitega.

Meil on hea meel kirju saada! Kirjuta oma hinnapäring või küsimused allolevasse vormi, saada ära ja me vastame Sulle kohe!